Irriterande recensioner

Något som är enormt irriterande är t.ex. följande recension för en av mina och Caroline Nilssons appar, träningsvideo 17 minuter i App Store.

”Ljudet fungerar inte.” – Betyg: En stjärna

Tyvärr är det inte bara en sådan recension utan flera vilket gjort att vårt betygsgenomsnitt är ganska lågt.

Jag som utvecklare har ingen möjlighet att svara det enkla svaret: ”Ändra mute-knappen så att ljudet är påslaget så hör du ljudet.” Appen fungerar alltså på ett helt korrekt sätt, precis som Apple tänkt sig – mute på = inget ljud – mute av = ljud. Ett helt ok beteende tycker jag också.

Men jag tycker det är en brist i Apples iOS användbarhet att när en video spelas upp inte spelar upp ljudet om mute är påslaget utan att informera om det. Användarens instinkt är då att höja ljudet och när han/hon gör det så ser det ut som vanligt, ingen info om mute, och man hör inte något ljud.

Då kanske ni tror att jag som utvecklare skulle kunna lägga in en varning – ”du har mute påslaget” – nej den funktionen har Apple valt att inte tillgängliggöra.

Så vad kan man göra? Ja det som jag nu gjort är att ljudet spelas upp alltid, även om mute är påslaget vilket verkar vara tillåtet av Apple av någon anledning.

Men mest irriterande är det att man inte kan svara på recensioner i App Store. Nu kan man ju svara i Google Play. Hoppas nu Apple fixar det snart också!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *